從「驚天動地」到「寂天寞地」:陳寅恪、唐君毅與隱微寫作
Zoom

About Global China Humanities Series 全球中國人文講座

The Center launches its inaugural Global China Humanities Lecture Series in February 2021. We invite internationally renowned scholars and young, first-book authors to discuss their latest works on topics ranging from Cold War history, diaspora studies, global medicine to literature.

香港科技大學全球中國中心舉辦全新的人文講座系列。我們邀請國際知名的學者、剛推出首本著作的年青學人來探討冷戰史、離散研究、全球醫療史、文學史等等課題。

每次講座先由講者演講50-60分鐘,隨後有30分鐘的問答時間。講座免費,公眾人士均可報名參與,惟必須先報名。講座將以中文或英文進行。

GLOBAL CHINA HUMANITIES SERIES: 
全球中國人文講座
從「驚天動地」到「寂天寞地」:陳寅恪、唐君毅與隱微寫作

Prof. David Der-wei Wang 王德威教授 (Harvard)

24th May 2021 (Mon) 09:00 (HK),  23rd May 2021 (Sun) 21:00 (EDT)

Language 語言: Chinese 中文

 

Please REGISTER HERE to secure your place 
請於 此連結 登記參與講座

 

 

講座主題:

一九四九年中華人民共和國成立,知識分子面臨重大抉擇。陳寅恪南下廣州,唐君毅輾轉來到香港。五十年代兩人治學方向都有微妙轉圜:陳寅恪研究《再生緣》及柳如是傳奇,唐君毅則在《中國文化之精神價值》中評鑒傳統戲曲及說部。世變之際,文學成為兩人觀照歷史、辯證思想的方法。陳寅恪自謂頌紅妝之事,以待來者;唐君毅更藉《水滸傳》反省生命從「驚天動地」到「寂天寞地」的道理。他們字裡行間所留下的暗碼系統,召喚我們在不同的時代作出不同的解讀。

 

講者簡介:

王德威,台灣大學外文系畢業,美國威斯康辛大學麥迪遜校區比較文學博士。曾任教於台灣大學、美國哥倫比亞大學;現任哈佛大學東亞系暨比較文學系Edward C. Henderson講座教授。中央研究院院士,美國艺术與科學研究院院士。

研究方向包括近現代中國與華語文學,比較文學,文學理論。著作包括《眾聲喧嘩》、《小說中國》、《被壓抑的現代性》、《歷史與怪獸》、《後遺民寫作》、《史诗時代的抒情聲音》、《華夷風起;華語語系文學三論》, The Monster That Is History: History, Violence, and Fictional Writing in Twentieth-century China, The Lyrical in Epic Time: Modern Chinese Intellectuals and Artists Through the 1949 Crisis,Why Fiction Matters in Contemporary China等。

 

 

Where
Zoom

Subscribe for latest news and events.